Althans, dat proberen ze. Sinds Napster zijn doorstart maakte, woedt er een strijd tussen Napster en Apple iTunes. Ze kozen voor een verschillend business model. iTunes verkoopt downloads voor $99c per nummer, terwijl Napster To Go voor $14,95 per maand ongelimiteerd toegang tot downloads biedt.
Napster komt op zijn site met een nogal arbitraire vergelijking tussen de beide pricing modellen. Daarnaast zijn er nog de onafhankelijke sites, die zowel het model van iTunes als dat van Napster afkraken. Met name omdat muzikanten nauwelijks méér verdienen dan toen ze onder contract van een platenlabel stonden. “With iTunes I don’t feel guilty when I download music – Apple and the record labels handle the screw job for me”. Uiteraard gaat dat voorbij aan de Long Tail: het feit dat muzikanten die voorheen überhaupt geen platencontract konden krijgen, nu tóch geld kunnen verdienen aan hun muziek.
Maar dat Napster ver gaat in het ‘blootleggen’ van iTunes’ tekortkomingen, bewijst dit filmpje.
leuk filmpje… Het feit dat het voor goede muzikanten erg moeilijk is om met hun opgenomen muziek wat te verdienen, ligt natuurlijk niet alleen aan de platenlabels. Ook de prijzenslag en het gedaalde consumenten interesse in cd’s ligt er aan ten grondslag. Alleen via optredens is er nog wel een leuk centje te verdienen. Zeker als je de merchandise in eigen beheer regelt. Er zijn veel goede bands bezig. Als ze allemaal naar de pijpen van Henk-Jan zouden dansen, dan was de muziekkeuze een stuk minder aantrekkelijk. Kijk bijvoorbeeld deze band eens: http://www.backwater.nl
Pingback: De Tonsument - Over digitale trends, muziek, sport en van alles… » Blog Archive » Format C: op je iPod?