Wat is waar?

Tijdens een reis vijf jaar geleden – naar Kenia – ontstond een discussie of een te koop aangeboden ‘eeuwenoud’ masker het gevraagde bedrag waard was. In de Lonely Planet viel te lezen dat er geen oude maskers in Kenia bestaan, dus was het bedrag in ieder geval te hoog. De potentiële koper trok de bewering van de LP echter in twijfel. Vanaf dat moment luidde het statement “als het in de Lonely Planet staat, is het waar”.
Dat was echter in 2000. Inmiddels zijn we vijf jaar verder, en zijn er talloze sites bijgekomen met tips, wetenswaardigheden, aanraders, afraders. Sites die actueel worden gehouden voor en door reizigers. Je kunt je afvragen wat in de toekomst de rol is van boekwerken als de Lonely Planet, wanneer de actualiteit (en rijkheid) van reizigerssites – per definitie – groter is.
Gelukkig ontdekte ik The Thorn Tree, de forumsite van Lonely Planet, dus ook zij denken na over ‘consumer generated media’. Maar de manier waarop ze dit hebben uitgewerkt is op z’n zachtst gezegd pover. Ik heb laatst veel betere voorbeelden voorbij zien komen, maar kan ze niet terugvinden. Wie heeft suggesties?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie door Ton . Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *